Suđenje počelo u Nemačkoj zbog manipulacije tržištem i ekološkog skandala.
Bivši generalni direktor Folksvagen grupe, Martin Vinterkorn, suočava se sa pravdom zbog optužbi za prevaru i manipulaciju tržištem u vezi sa poznatim skandalom koji je potresao automobilsku industriju. Suđenje Vinterkornu, 77-godišnjem bivšem lideru nemačkog automobilskog giganta, danas je zvanično započelo u Braunšvajgu.
Vinterkorn se tereti za ulogu u jednom od najvećih skandala u automobilskoj industriji, gde je Folksvagen koristio specijalni softver u milionima automobila kako bi varao na testovima izduvnih gasova. Ovaj softver je omogućavao automobilima da smanje emisiju štetnih gasova tokom testiranja, dok bi u normalnim uslovima vožnje emitovali daleko veće količine azotnog oksida, štetnog po ljudsko zdravlje.
Tužioci tvrde da je Vinterkorn bio svestan postojanja ovog ilegalnog softvera mnogo pre nego što je Američka agencija za zaštitu životne sredine otkrila prevaru u septembru 2015. godine. Ubrzo nakon toga, Vinterkorn je podneo ostavku, tvrdeći da je za ovu praksu saznao tek neposredno pre nego što je afera izbila u javnost.
Njegov advokat, Feliks Doer, izjavio je danas da Vinterkorn odlučno odbacuje sve optužbe, naglašavajući da njegov položaj kao izvršnog direktora ne može biti dovoljan razlog da se smatra odgovornim za ceo skandal.
Skandal je imao dalekosežne posledice po Folksvagen, koji je bio primoran da plati preko 31 milijardu evra u kaznama i nagodbama. Ovaj slučaj je takođe ozbiljno narušio poverenje potrošača u dizel motore, koji su nekada bili cenjeni zbog svoje efikasnosti u potrošnji goriva, što je dovelo do značajnog pada njihove prodaje na evropskom tržištu.
Vinterkorn se suočava sa tri grupe optužbi: prevara kupaca prodajom automobila sa ilegalnim softverom, manipulacija tržištem neobjavljivanjem važnih informacija investitorima, i davanje lažnih izjava pred parlamentarnom komisijom 2017. godine. Ukoliko bude osuđen, preti mu do 10 godina zatvora.

Tužioci su naglasili da je Vinterkorn bio upoznat sa problemom još u maju 2014. godine, ali je uprkos tome nastavio da dozvoljava prodaju automobila opremljenih spornim softverom. Ovaj softver je prvi put instaliran u Folksvagen vozila u Evropi i SAD još 2006. godine, omogućavajući automobilima da prolaze testove izduvnih gasova dok su u stvarnim uslovima vožnje ispuštali daleko više azotnog oksida nego što je dozvoljeno.
Azot oksid, štetan po zdravlje, može izazvati iritaciju disajnih puteva i doprineti razvoju astme, što dodatno ukazuje na ozbiljnost ovog skandala.