Elektronsko plaćanje sve više zamenjuje gotovinu, što značajno menja naše potrošačke navike. Velika meta-analiza, koja je obuhvatila preko 70 studija iz 17 zemalja, pokazuje da prelazak na digitalno plaćanje može dovesti do toga da ljudi potroše više novca nego kada koriste gotovinu.
Gotovina je bila osnova plaćanja preko 3.000 godina, od najranijih valuta kao što su školjke, do savremenih novčanica i kovanica. Međutim, poslednjih decenija, mnoge zemlje su prešle na elektronske metode plaćanja, a nedavno istraživanje ukazuje na to kako ova promena utiče na naše trošenje novca.
Naučnici sa Univerziteta u Adelaideu i Univerziteta u Melburnu analizirali su potrošačko ponašanje širom sveta i otkrili da plaćanje karticom ili putem telefona često dovodi do veće potrošnje u poređenju sa gotovinskim plaćanjem. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu “Žurnal of Ritejling”.
Marketinški stručnjak Laklan Šomburgk sa Univerziteta u Adelaideu savetuje potrošače da, kako bi izbegli neplanirano trošenje, koriste gotovinu kada je to moguće, jer to pomaže u održavanju samokontrole. “Fizički čin rukovanja gotovinom čini potrošnju opipljivijom, dok upotreba kartica ili telefona može dovesti do gubitka traga o troškovima”, objašnjava Šomburgk.
Blagi, ali značajni efekti na potrošnju
Povećanje potrošnje putem elektronskog plaćanja nije drastično, ali je dovoljno značajno da se primeti, posebno kada je reč o kupovini luksuznih proizvoda. Iako su se mnogi istraživači ranije bavili ovom temom, sada je to potvrđeno kroz široku naučnu analizu.
Zanimljivo je da studija nije pronašla značajne razlike u donacijama ili napojnicama između gotovinskih i elektronskih metoda plaćanja. “Suprotno našim očekivanjima, otkrili smo da bezgotovinsko plaćanje ne dovodi nužno do većih napojnica ili donacija u poređenju sa gotovinom”, izjavio je Šomburgk.

Tranzicija ka društvu bez gotovine
Kako bezgotovinska plaćanja postaju sve prisutnija, njihov uticaj na ponašanje potrošača se postepeno smanjuje. Autori studije planiraju dalje istraživanje kako bi saznali da li različite vrste elektronskog plaćanja, poput kreditnih kartica, Gugl Pej ili Epl Pej, različito utiču na potrošnju.
U svetu gde je tranzicija ka društvu bez gotovine sve izvesnija, ovo istraživanje postavlja važna pitanja o tome kako ove promene utiču na naše kupovne navike. Razumevanje ovih promena može nam pomoći da donosimo informisanije odluke prilikom kupovine, zaključuje Šomburgk.