BORBA KARTICA, TELEFONA I KEŠA: KAKO ELEKTRONSKO PLAĆANJE MENJA NAVIKE TROŠENJA NOVCA

Elektronsko plaćanje sve više zamenjuje gotovinu, što značajno menja naše potrošačke navike. Velika meta-analiza, koja je obuhvatila preko 70 studija iz 17 zemalja, pokazuje da prelazak na digitalno plaćanje može dovesti do toga da ljudi potroše više novca nego kada koriste gotovinu.


Gotovina je bila osnova plaćanja preko 3.000 godina, od najranijih valuta kao što su školjke, do savremenih novčanica i kovanica. Međutim, poslednjih decenija, mnoge zemlje su prešle na elektronske metode plaćanja, a nedavno istraživanje ukazuje na to kako ova promena utiče na naše trošenje novca.

Naučnici sa Univerziteta u Adelaideu i Univerziteta u Melburnu analizirali su potrošačko ponašanje širom sveta i otkrili da plaćanje karticom ili putem telefona često dovodi do veće potrošnje u poređenju sa gotovinskim plaćanjem. Njihovo istraživanje objavljeno je u časopisu “Žurnal of Ritejling”.

Marketinški stručnjak Laklan Šomburgk sa Univerziteta u Adelaideu savetuje potrošače da, kako bi izbegli neplanirano trošenje, koriste gotovinu kada je to moguće, jer to pomaže u održavanju samokontrole. “Fizički čin rukovanja gotovinom čini potrošnju opipljivijom, dok upotreba kartica ili telefona može dovesti do gubitka traga o troškovima”, objašnjava Šomburgk.

Blagi, ali značajni efekti na potrošnju

Povećanje potrošnje putem elektronskog plaćanja nije drastično, ali je dovoljno značajno da se primeti, posebno kada je reč o kupovini luksuznih proizvoda. Iako su se mnogi istraživači ranije bavili ovom temom, sada je to potvrđeno kroz široku naučnu analizu.

Zanimljivo je da studija nije pronašla značajne razlike u donacijama ili napojnicama između gotovinskih i elektronskih metoda plaćanja. “Suprotno našim očekivanjima, otkrili smo da bezgotovinsko plaćanje ne dovodi nužno do većih napojnica ili donacija u poređenju sa gotovinom”, izjavio je Šomburgk.

Foto: Freepik.com

Tranzicija ka društvu bez gotovine

Kako bezgotovinska plaćanja postaju sve prisutnija, njihov uticaj na ponašanje potrošača se postepeno smanjuje. Autori studije planiraju dalje istraživanje kako bi saznali da li različite vrste elektronskog plaćanja, poput kreditnih kartica, Gugl Pej ili Epl Pej, različito utiču na potrošnju.


U svetu gde je tranzicija ka društvu bez gotovine sve izvesnija, ovo istraživanje postavlja važna pitanja o tome kako ove promene utiču na naše kupovne navike. Razumevanje ovih promena može nam pomoći da donosimo informisanije odluke prilikom kupovine, zaključuje Šomburgk.

 

 

 

Blic

Related articles

PAKLENA VRUĆINA STIŽE U SRBIJU: LUCIFER DONOSI EKSTREMNE TEMPERATURE

RHMZ izdao upozorenje na opasne vremenske pojave BEOGRAD – Novi toplotni talas, poznat kao “Lucifer”, već ove nedelje počinje da zahvata Srbiju, donoseći temperature i do 40 stepeni Celzijusa. Prema prognozama, ovaj talas će dostići svoj pik početkom sledeće nedelje, kada će ekstremne vrućine zahvatiti celu zemlju. Meteorolog Ivan Ristić najavio je da će temperatura […]

TURISTIČKA PONUDA U SELIMA SRBIJE VELIKI  POTENCIJAL PRIVREDE : Radionica u Tiganjici okupila sve relevantne učesnike u razvoju i promociji ruralnog turizma

“Seoski turizam: autentičan spoj prirode i tradicije”, radionica koju su organizovali Udruženje Amikus i European Communication Center, okupila je juče u Etno selu Tiganjica kod Zrenjanina sve relevantne učesnike u procesu razvoja, unapređenja i promocije ruralnog turizma Srbije. Ovaj događaj, deo istoimenog projekta podržanog od Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, ima za cilj da se […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *