Nedavna istraživanja ukazuju na to da osobe koje redovno čitaju imaju razvijeniju strukturu mozga u ključnim regijama leve hemisfere. Studija koju je sproveo Mikael Rol, profesor fonetike sa Univerziteta u Lundu, otkriva kako čitalačke navike oblikuju naše kognitivne sposobnosti i utiču na anatomiju mozga.
Rezultati istraživanja pokazuju da su dve regije u levoj hemisferi mozga kod čitalaca znatno razvijenije. Prva od njih je spoljašnji deo slepoočnog režnja, koji pomaže u povezivanju i kategorizaciji različitih informacija. Na primer, kada razumemo značenje reči “noga”, ovaj deo mozga povezuje vizuelne, senzorne i motoričke informacije.
Druga ključna regija je Hešlov girus, deo slušnog korteksa u gornjem slepoočnom režnju. Studija je pokazala da su bolje čitalačke sposobnosti povezane sa većim prednjim delom ovog regiona u levoj hemisferi. “Ova veza sa slušnim korteksom možda deluje neočekivano, s obzirom na to da je čitanje pretežno vizuelna veština. Međutim, čitanje zahteva i fonološku svesnost, odnosno sposobnost prepoznavanja zvukova govora,” objasnio je Rol.
Čitanje oblikuje mozak
Prema Rolu, mozak je plastičan i prilagođava se učenju novih veština. “Mladi ljudi koji proučavaju jezik povećavaju debljinu korteksa u regijama zaduženim za jezik. Slično tome, čitanje pozitivno utiče na razvoj Hešlovog girusa i slepoočnog režnja,” naveo je on.
Rol je posebno istakao da smanjenje čitalačkih navika može imati dugoročne posledice po evoluciju naše vrste. “Čitanje knjige nije samo lični izbor, već i doprinos čovečanstvu. Ako želite da vaš mozak napreduje, uzmite knjigu i čitajte,” zaključio je.
Pad interesovanja za čitanje
Nažalost, sve manje ljudi uživa u čitanju. Prema istraživanju The Reading Agency, polovina odraslih u Velikoj Britaniji priznaje da ne čita redovno, dok je među mladima od 16 do 24 godine skoro četvrtina njih izjavila da nikada nije volela da čita.
Stručnjaci upozoravaju da ovakav trend može uticati na kognitivne sposobnosti budućih generacija. Ipak, Rolovo istraživanje podseća na važnost čitanja kao osnovne veštine koja ne samo da obogaćuje um, već i direktno menja strukturu našeg mozga.