Prisilna preseljenja fabrika, dogovorna ekonomija, sankcije, ratovi – još jedan otežavajući faktor za propast privrede u Srbiji: mi sami.
Tri decenije mediji u Srbiji ne prestaju da pišu o tome kako je srpska ekonomija žrtvovana zbog dobrobiti Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije. Fabrika aviona Ikarus postala je fabrika autobusa Ikarbus, dok su proizvodni pogoni prebačeni u Mostar. Slična sudbina zadesila je i Prvu petoletku iz Trstenika, koja je dobila opremu za pravljenje borbenih aviona, ali je sve to poslato u Soko Mostar.
Zadarska fabrika šivaćih mašina Bagat je, političkom odlukom, napravljena u Zadru umesto u Kragujevcu. Obod Cetinje, poznata fabrika frižidera, nastala je premeštanjem čitave proizvodne linije iz Čačka u Crnu Goru. Tvornica automobila Maribor (TAM), preseljena je iz beogradske opštine Rakovica u Sloveniju. Fabrika turbina odnesena je iz Niša u Ljubljanu, a fabrika topova i haubica iz Kragujevca u Travnik.
Prema različitim izvorima, između 70 i 76 fabrika preseljeno je iz Srbije u Sloveniju, Hrvatsku, BiH i Crnu Goru, iako istraživači tvrde da je broj mnogo veći. Čak su i mediji poput Tanjuga, Radio Beograda i Borbe bili planirani za preseljenje u Dalmaciju.
Zvanična verzija kaže da su preseljenja bila nužna zbog pretnji iz SSSR-a nakon donošenja Rezolucije Informbiroa. Jugoslavija je, da bi se odbranila, strateški važne fabrike premeštala u unutrašnjost i na zapad zemlje. Takođe, došlo je do velike migracije stručnog kadra zbog nedostatka inženjera.
Civilna i vojna industrija u Srbiji ostala je posle Drugog svetskog rata bez opreme vredne više od 74 miliona dinara, koja je završila u drugim republikama Jugoslavije. Beogradski Ekonomski institut procenjuje da je Srbija pretrpela štetu od više od 18 miliona dinara u Drugom svetskom ratu, što je predstavljalo 58% ukupne štete nanete Jugoslaviji, ali je oprema iz reparacija deljena ravnomerno.
Mi sami smo dodatno otežali situaciju. Zastava iz Kragujevca je za više od pola veka proizvela samo šest osnovnih modela automobila: Zastava 750 (Fića), Zastava 1300, Zastava 101 (Stojadin), Zastava 128, Jugo i Jugo Florida. Mnogi mladi dizajneri i inženjeri pokušavali su da kreiraju nove modele, ali su direktori smatrali da građanima ne treba ništa bolje.
Za razliku od Zastave, Fiat je za poslednjih 25 godina razvio devet osnovnih modela, uključujući Pandu, Punto, Stilo, Idea, Croma, 500, Tipo, Spider i Doblo. Kod nas, osnovno pravilo je “nađi posao i ne talasaj”. Da bi se ekonomija razvijala, potrebne su nove ideje, ulaganja u razvoj i kreativnost.