Strani posetioci sve češće zaobilaze Hrvatsku zbog paprenih cena, a broj dolazaka stagnira uprkos statistici. Srpski turisti već traže alternativu.
ZAGREB – Nekada sinonim za pristupačno letovanje uz Jadransko more, Hrvatska se danas suočava sa ozbiljnim izazovom u svom najvažnijem privrednom sektoru – turizmu. Kako piše britanski Daily Express, sve je više turista koji izbegavaju ovu zemlju zbog naglog porasta cena, koje su prema nekim procenama skočile i do 50 odsto u poslednje tri godine.
“Cene u Hrvatskoj više nisu ono što su bile. Otišao sam sa porodicom prošlog leta, i bio sam zapanjen koliko je sve poskupelo. Ležaljke po 30 evra, večera za četvoro bez vina preko 100 evra… To je sada skuplje nego u Španiji,” požalio se korisnik iz Norveške na Tripadvisoru.
Skok cena ugrozio konkurentnost
U tekstu britanskog tabloida se ističe da su Hrvatska, Grčka i Španija dugo bile deo iste turističke klase – sunce, more i povoljne cene. Međutim, dok su u Grčkoj i Španiji cene porasle između 15 i 20 odsto, u Hrvatskoj su narasle duplo brže, što je ovu zemlju učinilo znatno skupljom destinacijom u odnosu na svoje direktne konkurente.
Ekonomisti navode da je glavni uzrok rasta cena u Hrvatskoj porast operativnih troškova, pre svega u ugostiteljstvu i smeštaju. Uvođenje evra, inflacija i rast plata u sektoru usluga dodatno su pogoršali situaciju, pa su i domaći građani počeli da se žale.
“Ne mogu sebi da priuštim deset dana na moru u sopstvenoj zemlji,” izjavio je Zagrepčanin za lokalne medije. “Jeftinije mi je da odem u Grčku avionom.”
Zvanična statistika protiv tvrdnji medija
Hrvatski Indeks osporava podatke koje iznosi Express, pozivajući se na brojke Državnog zavoda za statistiku, koje pokazuju da je broj turista u aprilu ove godine bio veći nego prošle godine u istom mesecu. Ipak, iako je zabeležen rast u dolascima, turistička potrošnja opada, što ukazuje na manju potrošnju po osobi, kraće boravke i uštedu tokom letovanja.
“Turisti dolaze, ali ne troše kao ranije. Više se hrane u apartmanima, manje večeraju po restoranima, i sve češće biraju jeftiniji smeštaj,” navodi se u tekstu.
Srbija i region biraju jeftinije destinacije
Dok Hrvatska poskupljuje, Srbi sve češće biraju Tursku, Grčku, Crnu Goru, pa čak i Albaniju. Na popularnim forumima i društvenim mrežama mnogi komentarišu kako ih Hrvatska više ne privlači zbog cene i “nedostatka gostoprimstva” u pojedinim mestima. Srpski turisti, iako su tradicionalno vezani za hrvatsko primorje, sada već planiraju letovanja na mestima gde se za isti novac dobija više.
A kada je reč o američkim vizama, Hrvatska je u znatno povoljnijoj poziciji u odnosu na Srbiju. Zahvaljujući niskoj stopi odbijanja viznih zahteva, hrvatski građani ne moraju da vade vizu za SAD i koriste prednosti Visa Waiver programa. Nasuprot tome, građani Srbije još uvek prolaze kroz složen vizni proces, uz stopu odbijanja od oko 14 odsto.
Mađarska i Slovenija su takođe deo sistema bez viza, dok su BiH i Severna Makedonija još daleko od tog statusa. Upravo razlike u viznim režimima dodatno ilustruju kako se države regiona pozicioniraju u odnosu na Zapad – ne samo turistički, već i administrativno i politički.
Hrvatska pred ozbiljnim izazovima
Turizam čini preko 20% BDP-a Hrvatske, i svaki pad u prihodima ozbiljno pogađa celu privredu. Ukoliko se trend rasta cena nastavi bez realnog unapređenja usluge i ponude, sve je izvesnije da će Hrvatska morati da redefiniše svoju strategiju – jer etiketa “skupe destinacije” lako može da odbije i najvernije goste.
U međuvremenu, Grčka i Španija, koje su poslednjih godina uložile u kvalitetan turizam po konkurentnim cenama, sve više privlače evropske porodice i individualne putnike, koji su ranije dolazili upravo u Hrvatsku.