Sve je više priča o lošem iskustvu s majstorima bilo kojim popravkama da se bave, ali i za one koji vam kažu jednu cenu, a na kraju ispostave duplo veći račun.
To što ste unapred pitali za cenu popravke nije dovoljna garancija da ćete zaista toliko i platiti. Takav je slučaj sa Beograđankom J. P. koja se, da bi izbegla neprijatnosti, unapred raspitala za cenu popravke bojlera, ali joj je umesto rečene cene na kraju ispostavljen skoro duplo veći račun.
– Našla sam letak za vodoinstalaterske usluge u sandučetu i pošto mi se bojler pokvario, a na letku je pisalo da majstori dolaze u roku od pola sata, pozvala sam ih. Vlasnik firme mi je rekao da cena zavisi od toga da li je crkao termostat, čija će me zamena koštati 3.500 dinara ili je pregoreo grejač, što sa dolaskom majstora ukupno košta 6.000 dinara. Pristala sam i spremila novac – počinje priču sugrađanka J. P.
Prema njenim rečima, problem je nastao kada je na red došlo plaćanje.
– Došla su dva majstora, pogledali bojler, rekli da je crkao grejač i otišli u radnju da ga kupe. Vratili su se, jedan majstor je popravljao, a drugi dodavao alat. Imam malu bebu, pa nisam ni gledala šta su stvarno radili. Kada su završili, spremila sam dogovorenih 6.000 dinara da platim, a jedan od njih kaže čekajte da obračunamo sve što smo uradili i napabirči račun od 11.200 dinara. Šokirala sam se toliko da nisam znala šta da radim. Pitam za šta 11.200, još malo da dodam pa mogu kupiti novi bojler, a majstor kaže, zamenio sam i cevi i ventil jer je bio nebezbedan. Na pitanje ko mu je tražio to da radi rekao je da nije smeo tako da ga ostavi jer je opasno – žali se sugrađanka J. P.
Kada je pozvala vlasnika firme da se žali na iznos računa doživela je još jedan šok.
– Gospođo, ako su sve to zamenili što kažete, vi ste čak dobili i popust, rekao mi je gazda i tada sam shvatila da imam posla s prevarantom koji očigledno od majstora traži da menjaju po stanovima i šta treba i šta ne treba. Nisam imala dovoljno para, pa sam uzela od para koje je beba dobijala i platila im. A što je najgore, bojler od tada nesnosno bruji i strepim da će da eksplodira. Reklamirala sam i dolazili su i kažu nije to ništa opasno, to je zbog pritiska jer živite na visokom spratu u soliteru – kaže J. P.
Ako imate račun, imate šanse za povrat novca
Potrošači koji ne znaju šta piše u Zakonu o zaštiti potrošača, a majstor ih je već “zavrnuo” za više para od usmeno dogovorenog, ukoliko su sačuvali račun, mogu da ga prijave.
– Ako je potrošač sačuvao račun, onda podnosi prijavu tržišnoj inspekciji, u kojoj treba da navede da obavljeni radovi nisu urađeni u skladu sa zakonom i da potrošač nije dao saglasnost na njihovu cenu – ističe Zoran Nikolić. potpredsednik NOPS-a.
Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije, kaže da Zakon o zaštiti potrošača jasno definiše da za sve radove koji prelaze 5.000 donara majstor mora da vam napravi ponudu sa sepcifikacijom usluge.
– Pre početka radova majstor mora da nabavi saglasnost potrošača na ponudu koju potrošač mora pismeno da odobri. Samim tim potrošač je upoznat sa svim radovima. Postoji varijanta da kod tih radova može nešto da fali i da postoji dodatni troškovi, ali to ne sme da bude više od 15 odsto u odnosu na ponudu koju je potrošač odobrio – objašnjava Nikolić.
On dodaje da, ukoliko majstor nije dao ponudu, a želi da naplati više od 5.000 dinara, to treba prijaviti tržišnoj inspekciji.
– Tržišni inspektor ima ovlašćenja da izrekne novčanu kaznu od 30.000 dinara za preduzetnika. Ljudi prijavljuju i vidite da postoji način da se potrošači zaštite – kaže Nikolić