Dokumentarni film „I kralj reče: kakva fantastična mašina” istražuje kako možemo očuvati humanost u svetu koji se sve više oslanja na mašine.
Novi HBO dokumentarni film „I kralj reče: kakva fantastična mašina” švedsko-danskog dvojca Aksela Danijelsona i Maksimilijena van Aertrika, koji je na programu večeras od 21.30, istražuje kako tehnološki napredak utiče na društvo, kulturu i ljudske odnose, ali i pokazuje veliko divljenje prema ljudskoj inventivnosti.
Dokumentarac počinje scenom iz istorije, gde kralj izražava svoju fascinaciju novim izumom. To je i tema ovog dokumentarca: interakcija između čovečanstva i mašina, koja se odvija kroz vekove, od Industrijske revolucije do digitalne ere. Radnja se razvija oko ključnih trenutaka kada su izumi značajno promenili tok civilizacije, kao što su parna mašina, električna energija, automobil, kompjuter i internet.
Kroz razgovore sa istoričarima, inženjerima, filozofima i sociolozima, dokumentarac produbljuje razumevanje složenih odnosa između ljudi i tehnologije. Poseban fokus je na etičkim, socijalnim i psihološkim posledicama koje tehnologija ima na naš svakodnevni život. Kako ona oblikuje naše percepcije, kapacitete za rad i međuljudske odnose? Na koji način se naša zavisnost od tehnologije reflektuje na naše vrednosti i prioritete?
Jedan od zanimljivijih segmenata ovog ostvarenja posvećen je uticaju tehnologije na umetnost i kulturu. Razmatra se kako su inovacije promenile način na koji stvaramo i konzumiramo umetnost, od fotografije i filma do digitalne umetnosti i virtuelne stvarnosti. Ovaj segment istražuje pitanje autentičnosti i originalnosti u doba masovne reprodukcije i digitalne manipulacije.
„I kralj reče…” takođe se bavi i tamnijom stranom tehnološkog napretka, uključujući probleme kao što su nadzor, gubitak privatnosti, tehnološka nejednakost i uticaj na okolinu. Kroz priče pojedinaca i zajednica koje su direktno pogođene ovim problemima film otvara važna pitanja o ceni koju plaćamo za tehnološki napredak.
Na kraju, ovaj dokumentarac ne nudi jednostavne odgovore, već poziva gledaoce da razmisle o svojoj ulozi u tehnološki vođenom svetu. Kako možemo koristiti tehnologiju na održiv i etički način koji promoviše opšte dobro? Kako možemo očuvati našu humanost u svetu koji se sve više oslanja na mašine?
Ovo je film koji ne samo da dokumentuje već i inspiriše na promišljanje i dijalog, a to su potvrdili i reditelji Aksel Danijelson i Maksimilijen van Aertrik, koji naglašavaju njegovu tematsku dubinu i relevantnost. Danijelson je istakao kako slika ima direktan uticaj na liberalnu demokratiju i njene izglede za uspeh, dok je Van Aertrik komentarisao naše shvatanje slika u savremenom društvu, ističući važnost razumevanja onoga što smatramo „stvarnim” i „lažnim” kako bismo smanjili polarizaciju.
Obojica reditelja su istakla da ovaj film treba da se obraća publici koja je aktivna u korišćenju i razumevanju kamera, ali možda nije razmišljala o njihovoj istoriji ili posledicama koje one nose. Cilj im je bio da film bude kako intelektualno tako i emotivno izazovan, podstičući gledaoce da diskutuju o temama koje film pokreće.
Što se tiče samog procesa stvaranja, Danijelson je naveo montažu kao svoj omiljeni deo, gde su se ideje i scene slagale u koherentnu priču. Van Aertrik je uživao u istraživanju i otkrivanju arhivskih snimaka, što je opisao kao uzbudljiv proces.
Dokumentarac „I kralj reče…” osvojio je nagradu specijalnog žirija za kreativnu viziju na Sandens filmskom festivalu 2023. godine, a prikazan je iste godine i pred beogradskom publikom na Beldoks festivalu.