KRIZA U AUTOMOBILSKOJ INDUSTRIJI: BENZINCI I DIZELAŠI MOŽDA I DUŽE OPSTANU

Nove odluke EU mogu uticati na auto-industriju i tržište vozila, a situacija u Srbiji takođe postavlja pitanja

Kriza koja pogađa automobilsku industriju izazvala je oživljavanje diskusija o mogućem ukidanju zabrane za motore s unutrašnjim sagorevanjem u Evropskoj uniji nakon 2035. godine. Manfred Veber, predsednik Evropske narodne partije, izjavio je da bi EU trebala omogućiti građanima da nastave kupovinu automobila sa benzinskim i dizel motorima, sve dok se emisije ugljen-dioksida uspešno kompenzuju. Ova izjava dolazi usled niza izazova u automobilskoj industriji, koji su postali posebno vidljivi nakon što su evropski proizvođači automobila počeli da se suočavaju sa povećanjem troškova i konkurencijom iz Kine.

Povratak na staro?

Odluka Velike Britanije da ublaži ciljeve vezane za električne automobile i smanji kazne za prekršitelje izazvala je veliku pažnju, a Veberova izjava dolazi u vreme kada EU ponovo razmatra mogućnost da pomeri rok za zabranu novih automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Prošlogodišnja kriza u auto-industriji, koja je rezultirala najavama za hiljade otkaza, još je jedan od faktora koji je podstakao nove rasprave. Uz sve to, Amerika je uvela carine od 25% na uvoz automobila, što je dodatno zakomplikovalo situaciju na tržištu. U tom kontekstu, Evropsko udruženje automobilske industrije procenjuje da će američke carine negativno uticati na izvoz vozila iz Evrope u vrednosti od čak 67 milijardi evra.

Pad registracija

Iako su ciljevi emisija ublaženi u martu, zabrana koja se očekuje 2035. godine i dalje je na snazi. Najnoviji podaci o registracijama novih vozila u EU pokazuju da su registracije u prvom kvartalu 2025. godine pale za 1,9% u poređenju sa istim periodom prošle godine. Na kraju, broj novih hibrid-električnih vozila registrovanih u EU porastao je za 20,7%, dok su električna vozila na baterije doživela rast od 23,9%.

Situacija u Srbiji

Srbija, kao deo evropskog tržišta, sigurno će osetiti posledice ove dinamike. Ako EU odluči da olabavi postojeće regulative i produži rok za prodaju vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, to bi moglo uticati na tržište automobila u Srbiji, jer proizvodnja i prodaja vozila u EU direktno utiču na uvoz i cene vozila na našem tržištu. Takođe, Srbija bi mogla postati destinacija za vozila koja se povlače iz EU, što bi dodatno povećalo konkurenciju na domaćem tržištu.

Kao pripremu, stručnjaci savetuju da kupci vozila u Srbiji prate ove promene i da donesu informisane odluke prilikom kupovine, jer bi se u budućnosti mogli pojaviti bolji uslovi za kupovinu hibridnih i električnih vozila, ali i jeftiniji benzinski i dizelski automobili sa EU tržišta.

Politika

Related articles

SABOR SVETOG ARHANĐELA GAVRILA: GLASNIK BOŽIJE RADOSTI I ISTINE

Pravoslavni vernici širom sveta danas sa posebnom radošću obeležavaju praznik posvećen jednom od najuzvišenijih nebeskih bića – svetom Arhanđelu Gavrilu, glasniku Božijem, nosiocu radosnih vesti i čuvaru svetih tajni. Današnji dan, 8. april, u Pravoslavnoj crkvi označava Sabor svetog Arhanđela Gavrila, praznik koji se, uz duboko poštovanje i molitvenu tišinu, slavi dva puta godišnje. Prvi […]

MOŽETE LI NAPLATITI NEISKORIŠĆENI GODIŠNJI ODMOR? EVO POD KOJIM USLOVIMA JE TO MOGUĆE

Pravila koja morate znati o odšteti za neiskorišćeni odmor Kako se sezona godišnjih odmora privodi kraju, mnogi zaposleni razmatraju da li mogu naplatiti neiskorišćene dane odmora. Iako zvuči primamljivo, situacija nije tako jednostavna, jer pravo na godišnji odmor nije stvar dogovora već zakonsko pravo koje se ne može oduzeti. Prema Zakonu o radu, svaki zaposleni […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *