Posetioci kafana i restorana u Srbiji suočavaju se sa novim talasom poskupljenja, koji se odnosi na hranu, piće i prenoćišta. Prema najnovijim podacima Republičkog zavoda za statistiku (RZS), ugostiteljske usluge su u februaru ove godine bile skuplje za 12,3% u odnosu na isti period prošle godine.
HRANA SVE SKUPLJA, A NAJVEĆI UDAR NA DŽEP DONOSE SALATE
Ljubitelji domaće kuhinje i restoranskih specijaliteta već su osetili značajan rast cena u ugostiteljstvu. Hrana je poskupela za 12,8%, pri čemu su gotova jela skuplja za 10,4%, dok su pečenja i jela po narudžbini porasla za 13,1%.
Najveće iznenađenje predstavlja poskupljenje salata, koje su čak 16,4% skuplje nego prošle godine. Ovaj rast cena mnoge je zatekao, budući da su salate često smatrane najpristupačnijim dodatkom obroku.
Ni oni koji vole da uz obrok popiju svoje omiljeno piće nisu ostali pošteđeni ovog talasa poskupljenja. Alkoholna pića poskupela su za 13,8%, dok su bezalkoholna pića skuplja za 14,8%. Ovo je dodatni udar na potrošače, jer su poskupljenja pića često neizbežna i u svakodnevnim izlascima u kafiće i restorane.
PRENOĆIŠTA POSTAJU LUKSUZ
Oni koji planiraju boravak u hotelima i pansionima moraće da izdvoje više novca nego ranije. Cene prenoćišta u Srbiji porasle su za 6,8%, dok je u Vojvodini ovo poskupljenje dostiglo čak 18,1%.
Iako su ugostitelji opravdavali ova poskupljenja rastom cena namirnica, troškovima rada i energenata, potrošači nisu zadovoljni novim cenovnicima.
VOJVODINA BOLJE PROŠLA OD OSTATKA SRBIJE
Interesantno je da su poskupljenja u Vojvodini bila blaža u odnosu na republički prosek. Ukupno su ugostiteljske usluge u ovom regionu poskupele za 8%, dok su pojedine stavke bile nešto povoljnije nego u ostatku zemlje.
U Vojvodini je hrana skuplja za 6,6%, alkoholna pića za 8,8%, a bezalkoholna za 6%. Ipak, najveće iznenađenje predstavlja drastičan rast cena prenoćišta u ovom regionu, koje su poskupele za čak 18,1%.
ŠTA OČEKIVATI U NAREDNIM MESECIMA?
Ekonomisti upozoravaju da trend poskupljenja u ugostiteljstvu neće stati, s obzirom na rast inflacije i povećane troškove poslovanja. Dok jedni smatraju da su poskupljenja neizbežna, drugi veruju da će manje frekventni restorani i hoteli biti primorani da ponude promocije i popuste kako bi zadržali goste.
Za sada, ljubitelji kafana i restorana moraju biti spremni na veće račune, a pitanje je koliko će im budžet dozvoliti da uživaju u svojim omiljenim jelima i pićima u narednom periodu.