Litar evrodizela će na pumpama koštati maksimalno 199 dinara, dok će se benzin evropremijum BMB 95 najviše plaćati 189 dinara za litar.
To znači da je evrodizel pojeftinio za 2 dinara u odnosu na prošlu nedleju, a benzin za 3 dinara.
Prema podacima sa berzi, cena sirove nafte je porasla na 75,581 dolar, a cena nafte Brent na 79,869 dolara.
Evropski fjučersi gasa su se na otvaranju berze TTF prodavali po ceni od 32,9 evra za megavat-sat.
Stabilne Cene Goriva U Srbiji Tokom Leta: Naftni Derivati Bez Velikih Oscilacija
Potražnja za benzinom raste tokom letnjih meseci
U maju cena sirove nafte na svetskom tržištu bila je stabilna, a s obzirom na to da se ne očekuju velike oscilacije ni u narednom periodu, cene benzina i dizela u Srbiji trebalo bi da ostanu na sadašnjem nivou. Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, Tomislav Mićović, ističe da su cene naftnih derivata prethodnih nedelja bile u padu, ali da se zbog povećane potražnje tokom letnjih meseci očekuje zaustavljanje ovog trenda.
Stabilnost Cena Benzina i Dizela
“Cena benzina već četiri nedelje opada, dok je cena dizela prilično stabilna,” rekao je Mićović. “Tokom leta uvek se beleži malo veća potrošnja benzina, tako da zbog toga očekujem da će se cena ovog goriva zadržati na sadašnjem nivou jer će sada biti veća potražnja.”
Među parametrima koji utiču na cenu goriva su i dažbine prema državi, uključujući porez na dodatu vrednost i akcize. Mićović naglašava da naftni sektor ne može da utiče na državnu politiku oporezivanja energije, već može samo da ukaže na probleme koje stvaraju visoke državne dažbine.
“Zbog nižih cena goriva u pojedinim zemljama, domaći kupci, a pre svega oni u međunarodnom transportu, gorivo ne toče na benzinskim pumpama u Srbiji,” kaže Mićović.
Rast Broja Vozila i Potrošnje Goriva
U poslednjih pet godina, broj registrovanih vozila u Srbiji porastao je sa 2,5 miliona na tri miliona, što predstavlja rast od oko 19 procenata. To je dovelo i do rasta potrošnje goriva. “Najveći rast zabeležen je kod automobila s dizel motorima – oko 27,6 odsto, dok je benzinskih automobila više za 12 procenata,” navodi Mićović.
Promene u Strukturi Vozačkog Parka
Mićović dodaje da broj vozila koja koriste tečni naftni gas rapidno opada – za oko 24 odsto u poslednjih pet godina, dok je broj vozila koja koriste prirodni gas porastao za gotovo 200 procenata, uglavnom među teškim kamionima i tegljačima.
“Ovi procenti nisu rezultat planirane politike u toj oblasti, što se vidi po tome što raste broj registrovanih vozila sa dizel motorom. Nedavna analiza sajta Polovni automobili pokazuje da je preko 63 odsto svih prodatih polovnih vozila iz uvoza u prva četiri meseca ove godine sa dizel agregatima.”
“U Srbiji je praktično dizelizacija voznog parka, iako bi, u skladu s drugim zahtevima, to trebalo da ide u suprotnom smeru. Kada se pogleda na placeve za prodaju polovnih automobila, vidljivo je da je više od 90 odsto polovnjaka sa dizel motorima. Zapad se rešava tih automobila i oni završavaju u našoj zemlji, na Balkanu, generalno u našem okruženju,” zaključio je Mićović.
Zajednički Izazovi i Potrebe za Rešenjima
Kako se letnji meseci bliže, stabilnost cena goriva i rast potrošnje postaju ključni faktori za vozače u Srbiji. Dok se tržište prilagođava novim uslovima, ostaje da se vidi kako će domaće politike i međunarodni uticaji oblikovati budućnost energetskog sektora u zemlji.