Kragujevac se priprema za početak serijske proizvodnje električnog automobila “Panda” ovog meseca, što predstavlja značajan korak za srpsku metalsku industriju. Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata metalaca Srbije, izrazio je optimizam povodom ovog događaja, ističući da će to pozitivno uticati na ekonomiju zemlje.
Marković je naglasio da očekuje dolazak novih investitora koji će podržati proizvodnju delova za automobile, dodajući da će prisustvo Stelantisa u Srbiji podstaći otvaranje novih preduzeća i unaprediti ekonomski rast.
Fabrika u Kragujevcu je spremna za proizvodnju zahvaljujući modernizaciji i prelasku na električni pogon, što je ključno za prilagođavanje novim tehnologijama. Ipak, izazov predstavlja konkurencija kineskih proizvođača koji nude jeftinije opcije, navodi Marković.
Evropa zaostaje za Kinom u proizvodnji električnih automobila, ali Srbija će postati lider na Balkanu u finalnoj proizvodnji ovakvih vozila. Nedostatak infrastrukture za punjenje je izazov koji treba prevazići kako bi se ojačala konkurentnost na tržištu.
Očekuje se da će proizvodnja “Pande” u Srbiji doprineti rastu BDP-a i otvoriti nova radna mesta u sektoru automobilske industrije.
POTENCIJALNI UTICAJ NA EKONOMIJU I ZAPOŠLJAVANJE
Po rečima Zorana Markovića, proizvodnja električnog “Pande” ne samo da će unaprediti metalnu industriju, već će doprineti i širem ekonomskom rastu. Ovaj projekt je ključan za budućnost Srbije, jer se očekuje da će privući dodatne strane investicije i omogućiti razvoj malih i srednjih preduzeća koja će biti deo proizvodnog lanca. Otvaranje novih radnih mesta u ovoj industriji imaće dugoročan pozitivni efekat na zapošljavanje, a samim tim i na kvalitet života u zemlji.
KONKURENCIJA SA KINOM
Međutim, pred izazovima se ne staje. Iako Srbija postaje prva zemlja na Balkanu koja će proizvoditi električne automobile u velikim serijama, konkurencija, pre svega iz Kine, ostaje ozbiljan faktor. Kineski proizvođači već dominiraju tržištem sa cenovno pristupačnim i kvalitetnim vozilima, što postavlja pitanje kako se evropski proizvođači mogu prilagoditi i konkurisati.
Kako bi uspešno odgovorila na ovaj izazov, Srbija mora da se fokusira na smanjenje troškova proizvodnje i stvori konkurentnu ponudu na tržištu električnih vozila. Takođe, infrastruktura za punjenje vozila mora biti unapređena, jer trenutno postoji velika razlika između Evrope i Kine u tom segmentu.
SRBIJA KAO LIDER U REGIONU
Marković je naglasio da će proizvodnja električne “Pande” imati strateški značaj za Srbiju, jer će predstavljati prvi korak ka stabilnoj proizvodnji električnih vozila u ovom delu Evrope. Srbija je sada u poziciji da postane centar za proizvodnju automobila na Balkanu, što je važno ne samo za ekonomiju, već i za očuvanje konkurentnosti na globalnom tržištu.