Nedavno objavljeni izveštaj organizacije Access to Nutrition Initiative (ATNI) otkriva zabrinjavajuće razlike u kvalitetu prehrambenih proizvoda vodećih svetskih kompanija na različitim tržištima. Proizvodi kompanija poput Nestlea, Pepsika i Unilevera, koji se prodaju u zemljama sa niskim prihodima, ocenjeni su kao nižeg kvaliteta u poređenju sa istim proizvodima u bogatijim zemljama.
OCENE KVALITETA HRANE
ATNI koristi sistem ocenjivanja od jedan do pet bodova, pri čemu proizvodi sa ocenom preko 3,5 bodova spadaju u zdraviji izbor, prema Health Star Rating metodi razvijenoj u Australiji i na Novom Zelandu. Međutim, u zemljama sa niskim prihodima prosečna ocena ovih proizvoda je samo 1,8, dok u zemljama sa visokim prihodima iznosi 2,3.
Mark Vijne, direktor istraživanja ATNI, u izjavi za Rojters ističe: “Ovi rezultati su jasan poziv na uzbunu za vlade siromašnijih zemalja da obrate pažnju na kvalitet proizvoda koji multinacionalne kompanije plasiraju na njihovom tržištu.” Vijne naglašava da kompanije, iako posluju u siromašnijim regionima, neretko ne nude zdrave proizvode.
Više od milijardu ljudi ima problem s viškom kilograma
Indeks je važan jer pakovana hrana igra sve značajniju ulogu u krizi gojaznosti koja danas zahvata ceo svet, upozorili su u ATNI, ukazujući na podatak Svetske zdravstvene organizacije da više od milijardu ljudi širom sveta živi s viškom kilograma i brojnim problemima prouzrokovanim ovim stanjem.
Svetska banka procenjuje pak da 70 posto gojaznih, odnosno ljudi s prekomernom težinom, živi u zemljama s niskim i srednjim dohotkom.
Iz Nestlea su se oglasili putem portparola, navodeći da u zemljama u razvoju obogaćuju svoje proizvode kako bi se nadoknadio nedostatak esencijalnih hranljivih sastojaka. Iz Pepsika, međutim, nisu želeli da komentarišu nalaze ATNI-ja, ali su podsetili na ranije najavljene ciljeve za smanjenje natrijuma i dodavanje celih žitarica u proizvode.
Ovo je prvi ATNI izveštaj posle tri godine, a prema rečima hrvatske evrozastupnice Biljane Borzan, potvrđuje dugogodišnje upozorenje o različitom tretmanu potrošača u zemljama sa različitim prihodima.