Ranko Rajović, osnivač Mense u Srbiji, navodi da postoji samo jedno rešenje za decu koja se ponašaju razmaženo: izbegavanje prezaštićivanja.
Dr Ranko Rajović, lekar, neuroendokrinolog, osnivač Mense u Srbiji i osnivač Nikola Tesla centra, postavio je temelje NTC sistema kreativnog učenja. On smatra da su roditelji koji pružaju detetu sve i prezaštićuju ga koren problema za dete koje se ponaša besno i razmaženo.
“Naravno, roditelji to rade iz najveće ljubavi, ali mora se znati granica između zaštićivanja i prezaštićivanja“, rekao je dr Rajović u intervjuu za Radiosarajevo.ba.
Prezaštićivanje je najveća greška roditelja
Dr Rajović ističe da je najbitnije da roditelji omoguće detetu normalan razvoj i suzbiju strepnju koja vodi do preterane zaštite deteta.
“Dete kao biološki organizam mora da se razvija, da izađe i na kišu i na vetar i na sunce, pa i da padne, da možda oguli laktove i kolena. Međutim, imate roditelje koji ne daju detetu da padne. To je prezaštićivanje i to smeta razvoju deteta.”
Dr Rajović kao slikovit primer navodi povodac za decu, koji smatra korisnim samo u situacijama kada želimo da kontrolišemo kretanje deteta u blizini saobraćajnica i velikih gužvi, ali nikako u parkovima.
“Roditelji često koriste povodac za decu kako bi sprečili padanje. Ako dete ne nauči da padne sa jednom, dve, tri godine, kada će naučiti? Dete mora naučiti da skače i preskače prepreke. Prirodno je da to radi na pesku, po lišću, senu, plitkoj vodi… U tom skakanju svi mišići rade, mozak to kontroliše i prave se nove nervne veze, sinapse, od čega zavisi njegova inteligencija sutra.”
Važnost edukacije roditelja
“Edukacija roditelja je jako važna. Kada pitam roditelje koliko je važna genetika, a koliko okruženje za inteligenciju, mišljenja su podeljena. Zamislite da su roditelji jako inteligentni, a dete živi pet godina samo u sobi gde niko s njim ne komunicira. To dete će biti mentalno zaostalo. Okruženje je važno skoro 100 odsto. Genetika je 100 odsto važna, ali razvoj tog potencijala zavisi od okruženja.”
Uticaj tehnologije na razvoj dece
Jedan od vodećih problema je preterano korišćenje računara, tableta i mobilnih telefona.
“Tehnologija može biti korisna, ali samo uz kontrolisano korišćenje. Mnogi roditelji, kada su umorni ili imaju posla, detetu daju tablet ili mobilni telefon na nekoliko sati. Sve dok je korišćenje kontrolisano – u redu je, ali sve suprotno tome će prouzrokovati veliku štetu.”
Detetov glavni posao treba biti igra
Rajović naglašava da je igra ključna za razvoj deteta. Česta je pojava forsiranja dece da idu istovremeno u muzičke škole, na različite sportove i učenje jezika, što ostavlja premalo vremena za igru.
“Kompjuter nije igra, kompjuter je korist i ne može zameniti roditelje. Šetnja, park, priroda, šuma, odlazak na selo – to pomaže razvoju deteta. Posao roditelja je da dete bude srećno i okretno. Vreme koje roditelji provedu s detetom nema zamenu.”
Kako dete postaje besno i razmaženo
Nepostojanje pravila dovodi do pomeranja granica i razmaženosti dece. Pravila i granice postavlja roditelj.
“Roditelji često popuštaju detetovim zahtevima. Dete nauči da plačem dobije ono što želi. To se ne sme dogoditi. Roditelji moraju postaviti pravila i držati se dogovora.”
Deca koja nemaju drugi način da reše problem rešavaju ga plačem ili izlivima besa.
“Veliki broj dece satima sedi i igra igrice. Tada se događa da dete bude nagrađeno određenom dozom endorfina i dopamina. To je kao da se dete drogira. Kada dete izađe iz virtuelnog sveta, nije u stanju da sedi i čita knjigu ili uči. Njegov mozak je dobio neki nivo frekvencije koji nam biološki ne pripada. Dete se u realnom svetu ne snalazi, nema socijalizacije, nizak je prag tolerancije i kreću problemi, uključujući izlive besa. Granice se moraju postavljati.”
Cilj obrazovanja, prema mišljenju dr Rajovića, mora biti razvoj funkcionalnog znanja i kreativnosti.
“Na prostorima bivše Jugoslavije mnogi učitelji se suočavaju sa decom koja imaju razvojne smetnje, poput disleksije, disgrafije i diskalkulije. Roditelji su prvi koji moraju poduzeti nešto, a zatim obrazovne institucije i država.”
Dr Rajović naglašava važnost pravilnog razvoja deteta kroz igru, postavljanje granica i kontrolisano korišćenje tehnologije. Edukacija roditelja je ključna kako bi se izbegle greške koje negativno utiču na razvoj deteta.