Građani koji platu primaju preko tekućih računa, često i nisu svesni koliko im novca odatle nestane zbog raznih bankarskih troškova i provizija. Oni, zavisno od usluga koje im banke pružaju, mesečno mogu da iznose i do 4.000 dinara.
Održavanje tekućeg računa, izdavanje čekova i blanko menica, održavanje kreditnih kartica, provizija na elektornsko plaćanje, neke su od stavki koje svi korisnici bankarskih usluga plaćaju svakog meseca. Koliko će ih to koštati zavisi od toga za koju banku su se opredelili i koje vrste usluga ili paketa usluga koriste.
TROŠKOVI KOJE BANKE NAPLAĆUJU GRAĐANIMA:
– vođenje tekućeg računa – 150-3.000 (zavisi od paketa za koji se klijenti opredele)
– članarina za osnovnu kreditnu karticu – 100 dinara mesečno
– izdavanje čekova – 25 -35 dinara po čeku
– izdavanje osnovnog izveštaja kreditnog biroa – 246 dinara
– izdavanje blanko menice – 50 dinara po menici.
– upit stanja na bankomatima drugih banaka u zemlji – 40 dinara
– održavanje kreditnih kartica – 250 dinara
– elektronska plaćanja u dinarima – 19 dinara po nalogu
– bezgotovinski prenos novca u dinarima – 100 din do 8.000 dinara
– naknada za odobravanje dozvoljenog minusa na računu – 300 dinara
U Narodnoj banci Srbije objašnjavaju da u skladu sa Zakonom o platnim uslugama banke, kao i drugi pružaoci platnih usluga, imaju pravo da korisniku platnih usluga za pružanje tih usluga naplate naknadu. – Narodna banka Srbije nastoji da te naknade učini što je moguće više jasnim i vidljivijim za korisnike bankarskih usluga, kao i lakšim za poređenje između više pružalaca platnih usluga. Visinu pružalac platnih usluga opredeljuje samoinicijativno, u skladu sa svojom poslovnom politikom. Takođe, ono što banka naplaćuje svojim korisnicima za pruženu uslugu obavezni je deo ugovora koji su zaključili banka i korisnik – kažu u NBS.
OVO JE BESPLATNO:
– otvaranje tekućeg računa
– vođenje dinarskog depozita
– izdavanje jednog izvoda platnog računa mesečno (svaki sledeći se naplaćuje 100 dinara)
– isplata sa tekućeg računa
– isplata novca sa bankomata banke u kojoj je račun
– uplata na račune fizičkih lica u okviru banke
Tržišna utakmica i borba za svakog klijenta uticala je da su troškovi koje banke naplaćuju od njih poprilično ujednačeni. Ipak, nije zgoreg s vremena na vreme prelistati sajtove banaka na domaćem tržištu i proveriti visinu naknada ili tarifa jer neke razlike ipak postoje koje na duže staze mogu doneti značajne uštede.
U NBS dodaju da banke imaju obavezu da o promenama naknada informišu svoje korisnike pisanim putem najmanje 60 dana pre početka primene novog cenovnika.
– Pružalac platnih usluga dužan je da korisnika platnih usluga, obavesti o njegovom pravu da pre dana početka primene predloženih izmena i dopuna može da raskine okvirni ugovor bez plaćanja naknade i drugih troškova, ako ne prihvati taj predlog. Takođe, pružalac platnih usluga je dužan da korisniku platnih usluga najmanje jednom godišnje, bez naknade, dostavi izveštaj o svim naplaćenim naknadama za pružene usluge povezane s platnim računom – objašnjavaju u NBS.
Iz NBS podsećaju da je u cilju zaštite standarda građana u avgustu 2022. usvojena Odluka o platnom računu sa osnovnim uslugama, kojom se trajno štiti standard građana u pogledu platnih usluga koje su im potrebne za svakodnevne životne aktivnosti.
– Utvrđen je maksimalni iznos mesečne naknade za platni račun sa osnovnim uslugama u visini 150 dinara, koja je na raspolaganju svim korisnicima platnih računa, i precizirana je njegova garantovana sadržina. Korisnici mogu u svakom trenutku da pređu na ovaj paket usluga kod iste ili druge banke, ako ocene da će on zadovoljavati njihove potrebe. Isto tako, utvrđene su i dodatne usluge koje korisnik može da zahteva, među kojima su dozvoljeno prekoračenje računa, izdavanje čekova i dr. za koje su takođe utvrđena pravila za određivanje visina naknada za te usluge – ističu u NBS.