Sve veći broj penzionera iza volana u javnom prevozu izazvao je rasprave u Srbiji, ali se sa novim pravilima situacija menja. Naime, do sada su stariji vozači mogli da nastave sa radom ako prođu neophodne lekarske preglede, ali nova regulativa uvodi dodatne zahteve za njihove sposobnosti.
Penzioneri i dalje rade, ali ne zadugo
Trenutno, penzioneri, naročito u privatnim prevoznim firmama, i dalje imaju priliku da sednu za volan autobusa. Dok državna preduzeća ne zapošljavaju starije od 65 godina, privatnici često angažuju vozače koji su debelo zakoračili u osmu deceniju, isključivo zato što ih plaćaju po satu i izbegavaju troškove za penzijsko i zdravstveno osiguranje.
Poslednjih godina, nedostatak vozača postao je ozbiljan problem. Mladi sve češće odlaze u inostranstvo zbog boljih plata, dok seniori preuzimaju njihov posao. Konkursi za vozače su neprestano otvoreni, a mnoge kompanije nude i prekvalifikaciju za vozače D kategorije, poput obuke koja traje 30-40 dana.
Nova pravila za lekarske preglede
Jedan od ključnih faktora koji omogućava starijim vozačima da rade jeste prolazak lekarskih pregleda. Međutim, novi Pravilnik o bezbednosti saobraćaja uvodi strože uslove. Prema profesoru dr Aleksandru Milovanoviću, direktoru Instituta medicine rada Srbije, stariji vozači će morati da prođu dodatne preglede kako bi osigurali bezbednost na putu.

“Profesionalni vozači neće moći da imaju ozbiljne zdravstvene anomalije poput gluvoće, što je tolerisano kod amaterskih vozača,” objašnjava Milovanović. Takođe, obavezni su pregledi kao što su EKG za procenu srčanog stanja i testovi koji otkrivaju komplikacije izazvane dijabetesom, poput retinopatije i polineuropatije.
Testovi za poremećaje spavanja – nova obaveza
Jedna od najvažnijih novina koje donosi novi pravilnik jeste uvođenje testova za poremećaje spavanja. Ovi testovi su obavezni u mnogim evropskim zemljama već više od decenije, i sada će postati standard i kod nas. Vozači sa problemima spavanja moraće da koriste odgovarajuće lekove i pomagala kako bi ispunili uslove za rad.
Milovanović dodaje da će se u budućnosti zahtevi dodatno pooštriti i da će neurolog morati da proceni stanje nervnog sistema kod vozača nakon komplikacija osnovnih bolesti.
Novi pravilnik očekuje se uskoro, a stariji vozači će se suočiti sa izazovima da zadovolje strože zdravstvene kriterijume kako bi ostali za volanom.