Najnoviji rezultati maturskih ispita u Srbiji pokazuju veliki raskorak između školskog uspeha i realnog znanja. Prema podacima Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, čak svaki osmi učenik, tačnije13,1 odsto osnovaca, stekao je prestižnu diplomu “Vuk Karadžić”. Međutim, postavlja se pitanje koliko ocene u školi zaista odražavaju njihovo znanje.
Svaki osmi učenik vukovac
Prema izveštaju Zavoda, 7.780 učenika završilo je osnovnu školu sa diplomom “Vuk Karadžić”, a devojčice su značajno brojnije u ovoj grupi, čineći čak 59,7% vukovaca. Da bi se dobila ova diploma, potrebno je postići odličan uspeh iz svih predmeta, primerno vladanje, kao i značajne rezultate na takmičenjima, uz osvajanje diplome “Dositej Obradović”.
Gledano prema regionima, najviši procenat vukovaca dolazi iz Leskovca (18,5%), Niša (18%), Kosovske Mitrovice (15,2%) i Jagodine (15%). Nasuprot tome, najmanje vukovaca je zabeleženo u Valjevu (8,6%) i Užicu (8,9%).
Nesklad između ocena i postignuća
Rezultati završnih ispita, koji se sastoje iz testova iz srpskog jezika, matematike i kombinovanog testa, otkrili su značajne razlike u znanju učenika, uprkos odličnim ocenama. Iako su vukovci ostvarili rezultate iznad republičkog proseka, najviše u srpskom jeziku, analiza pokazuje da je njihovo znanje na završnim ispitima neujednačeno. Posebno su vidljive razlike na trećem testu, gde je razlika u bodovima postala očigledna.
Foto: Freepik.com
Najviši prosečni rezultati vukovaca zabeleženi su u Beogradu, Šumadijskom i Mačvanskom okrugu, dok su u regionima kao što su Kosovsko-pomoravski, Prizrenski, Raški i Jablanički okrug, postignuti rezultati bili ispod očekivanja.
Uticaj uslova na Kosovu i Metohiji
U izveštaju se posebno skreće pažnja na specifične uslove školovanja u regionu Kosova i Metohije. Nepovoljni uslovi u kojima se izvodi obrazovanje u ovom delu Srbije značajno utiču na učeničke rezultate. Zavod navodi da je ovo jedan od faktora koji objašnjava nesklad između školskih ocena i rezultata maturskih ispita kod učenika iz ovog regiona.
Postavlja se pitanje koliko je školsko ocenjivanje zaista objektivno i pravedno. U izveštaju se navodi da potpuna povezanost između uspeha u školi i uspeha na završnim ispitima nije moguća, jer se radi o dva različita procesa.
„Školsko ocenjivanje je kontinuirani proces praćenja i procene učeničkog postignuća, dok završni ispit ocenjuje znanje iz nekoliko segmenata gradiva u jednoj izolovanoj situaciji“, stoji u analizi.
Foto: Freepik.com
Diploma “Vuk Karadžić” i upis u srednju školu
Iako diploma “Vuk Karadžić” ne donosi dodatne poene prilikom upisa u srednju školu, ona može predstavljati prednost u rangiranju u slučajevima kada učenici imaju jednak broj bodova.
Zbog moguće kontaminacijeusled mehaničkog oštećenja mašine, Državni inspektorat Republike Hrvatske opozvao je goveđe i pileće kocke težine 120 grama sa rokom trajanja 2. i 3. jul 2025. godine. Opozvana goveđa kocka je serije 0207241 i može se koristiti do 2. jula 2025. godine, dok je pileća kocka iz serije 0307241 sa rokom upotrebe do 3. […]
Nemački proizvođač automobila Mercedes-Benz objavio je da je njegov prihod u drugom kvartalu 2024. godine pao za četiri odsto međugodišnje, dosegnuvši 36,7 milijardi evra. Takođe, profit kompanije je zabeležio pad od 16 odsto, što iznosi 3,1 milijardu evra. Zarada pre kamata i poreza (EBIT) kompanije smanjena je za 19 odsto međugodišnje, spustivši se na 4,04 […]