Tamar je želela da napravi nakit u koji će udahnuti istoriju vina.
Tamar Abuladže iz Gruzije je pre nekoliko godina razgovarala sa mušterijom o svom nakitu. Klijentkinja je imala specifičan zahtev, koji se razlikovao od predmeta koje je Tamar inače pravila. Tada je pomislila: “Zamisli kada bi me neko pitao da pravim nakit od vina“. Iako se samo nasmejala, ubrzo je počela da se pita da li je to zaista moguće.
Pošto je već imala razna znanja o vinima, bila je upoznata i sa vinskim kristalima – u pitanju je potasijum bitartrat iz vinske kiseline koji se prirodno stvara u kvevrima, tradicionalnim gruzijskim ćupovima ili flašama i buradima, kada temperatura vina značajno opadne.
Kada je predložila da se taj materijal, koji se obično odbaci tokom proizvodnje, sačuva kako bi pravila nakit, sami proizvođači su bili skeptični, a neki su je i ismejali.
“Prvo sam bila ljuta, pomislila sam kako Ilon Mask hoće da ide na Mars, 21. vek je, kako onda ja mogu da omanem u pravljenju nakita”, objasnila je Gruzijka koja je uz podršku muža počela da eksperimentiše.
Tri meseca je pokušavala da pronađe pravi recept za izdržljivost predmeta dok nije dobila prototip i tako je rođen njen brend “Wine Diamond” (Vinski dijamant).
U ponudi ima broševe, prstenje, minđuše i druge vrste nakita koji su napravljeni od vinskih kristala. Veoma su specifičnog izgleda, a i boja koje podsećaju na crno ili belo vino.
Novi nakit, novi problemi
Ipak, ubrzo je naišla na novu prepreku. Niko u Gruziji nije bio upoznat sa konceptom vinskog kamenca.
“Kada stvarate jedinstveni proizvod, ne samo u Grziji, već i širom sveta, veliki je izazov privući klijente. Morate prvo zadobiti njihovo poverenje, a onda morate da ih ubedite zašto bi trebalo da ulože u skupocene proizvode”, poručila je za sajt eu4business.eu.
Pošto je već imala klijente, vest se brzo proširila, pa su ubrzi i mediji počeli da pišu o njenom neobičnom nakitu.
“Mi smo želeli da Vinski dijamant služi kao ambasador, pokazujući Gruziju kao kolevku vinogradarstva. Vino je za nas više od alkohola, objedinjuje filozofiju i osećanja. To je živi organizam koji govori toliko toga, a da ne progovori nijednu reč. Moja ideja je bila da u nakit udahnem bogatu istoriju vinogradarstva u Gruziji“, rekla je.
Ne postoje granice za nakit od vina
Proizvodi “Dijamanata od vina” su uspeli da pređu i granice zahvaljujući programima Evropske unije koji podržavaju održivi ekonomski razvoj i mala i srednja preduzeća.
Projekat između Eurochambres i EU4Business bio je fokusiran na bioishranu, kreativne industrije, tekstil, turizam i vino, a u maju 2023. Abuladže je učestvovala u programu razmene u Italiji. Tamo ju je ugostio renomirani vinski kritičar Karmelo Sgandura. Sa njim je radila u promociji svojih proizvoda, saradnji sa ljudima i upostavljanju kontakata sa vinskom industrijom širom Italije. Tako je dobila i narudžbinu od jedne kompanije koja je želela da njene broševe pošalje svojim korporativnim klijentima.
“To je za mene bilo jedno veoma korisno iskustvo. Kroz ovu razmenu sam uvidela mane mog rada koje nisam prethodno prepoznala“, opisala je.
Tako je unela određene promene koje su rezultirale povećanjem prodaje od 30 odsto.
Tamar dalje planira da otvori prodajni prostor za njena četiri brenda gde bi kupci mogli uživo da biraju nakit koji im se sviđa, a ne samo onlajn.
Kako srpski preduzetnici mogu učestvovati u programima razmene?
I srpski preduzetnici mogu da se prijave na program razmene, otputuju na oko 6 meseci u neku od zemalja EU, i nešto nauče od kolega iz srodnih oblasti.
Erasmus za mlade preduzetnike je program koji finansira Evropska unija, a njima se omogućava razmena znanja i veština između preduzetnika. Korisnici mesečno dobijaju finansijsku podršku, uče od svojih domaćina, a iskusni lokalni preduzetnici takođe mogu naučiti nešto novo od svojih gostiju.
Ne postoji nikakav rok za prijavljivanje, a ni godine nisu problem jer se reč “mladi” ne koristi u starosnom smislu, već se odnosi na godine postojanja kompanije.
Tako u kategoriju mladog preduzetnika spadaju osobe koje imaju preduzeće mlađe od tri godine, ili žele da ga osnuju.
Preduzetnik domaćin mora da spada u kategoriju malih i srednjih preduzeća i mora da posluju minimum tri godine.
Procedura za prijavljivanje za Erasmus za mlade preduzetnike nije komplikovana.
Svi učesnici programa, nezavisno od toga da li su mladi preduzetnici ili domaćini, registruju se preko platforme www.erasmus-entrepreneurs.eu. Ne postoji rok za prijavu, niti se pravi rang lista. Kada se neka razmena dogovori, ukoliko ispunjava sve uslove, potpisuje se ugovor i mladi preduzetnik odlazi kod domaćina.