Manipulacije cenama postale su pravilo u trgovini, ali potrošači mogu prepoznati trikove i zaštititi se.
Sezonske rasprodaje, Crni petak, Sajber ponedeljak – sve su to događaji koji mame kupce bombastičnim najavama o sniženjima. Međutim, iza tih reklama često stoje manipulacije cenama koje obmanjuju potrošače. Prema podacima Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine, tokom 2023. godine podneto je čak 2.270 prijava za postupke vansudskog rešavanja sporova, od čega su mnoge vezane za lažna sniženja.
Kako funkcionišu lažne akcije?
Trgovci često povećaju cene neposredno pre najave velikih popusta, kako bi iluzorno smanjenje izgledalo značajnije. Ovakva praksa krši Zakon o trgovini, koji jasno propisuje da snižena cena mora biti iskazana u odnosu na prethodnu regularnu cenu. Ukoliko proizvod poskupi pa se odmah “snizi”, radi se o čistoj prevari.
Potrošači koji redovno prate cene često primećuju ove trikove. “Dvadeset odsto je ono što stvarno dobijemo, a ne tih velikih 70 odsto,” kaže jedna sagovornica. Ipak, mnogi i dalje veruju u isplativost ovih akcija, nadajući se povoljnijoj kupovini.
Šta zakon kaže?
Zakonom su predviđene kazne za trgovce koji se ne pridržavaju pravila oglašavanja sniženja – od 500.000 do dva miliona dinara za pravno lice, dok su za odgovorno lice kazne između 50.000 i 150.000 dinara. Pored toga, planira se uvođenje pravila po kojem bi trgovci morali da prikazuju najnižu cenu proizvoda u prethodnih 30 dana, što bi omogućilo bolju zaštitu potrošača i usklađivanje sa direktivama EU.
Međutim, tržišni inspektori često ne uspevaju da isprate sve slučajeve zbog nedostatka resursa. Zato je ključna uloga samih kupaca – prijavljivanje sumnjivih sniženja. Na taj način može se smanjiti broj manipulacija i obezbediti transparentnije tržište.
Kako to sprečiti?
Manipulacije cenama ne samo da narušavaju poverenje potrošača već direktno utiču na kućni budžet. Potrošači često završe plaćajući proizvode po cenama koje nisu realne, misleći da su ostvarili uštedu. Takva praksa urušava osnovna prava kupaca i stvara nepovoljnu atmosferu na tržištu.
Kako bismo sprečili ovakve manipulacije, važno je podići svest o zakonima i pravima potrošača. Kupci treba da prate cene proizvoda tokom dužeg perioda, da koriste alate za upoređivanje cena i da uvek prijavljuju trgovce koji krše zakon. Transparentnost cena je osnovna pretpostavka za fer trgovinu, i svaki oblik obmane mora biti kažnjen.
Lažne akcije nisu samo bezazleni marketinški trikovi – one su ozbiljan problem koji zahteva reakciju potrošača, inspekcija i pravosudnih organa. Samo zajedničkim naporima možemo obezbediti tržište u kojem će kupovina biti zadovoljstvo, a ne zamka.