Železnički vijadukt u Vrbasu, najsloženiji i najveći objekat koji se gradi na trasi brze pruge od Novog Sada do Subotice, uskoro će biti kompletiran, odnosno spojen u jednu građevinsku celinu.
Gradnja poslednjeg horizontalnog raspona, ploče duge oko 50 metara, između 13. i 14. stuba vijadukta, počela je krajem februara, i procena je da će taj posao biti završen sredinom aprila, nakon čega će objekat praktično biti spojen.
– Kada spajanje vijadukta bude gotovo, predstoji, pored ostalog, izrada hidroizolacije, postavljanje dilatacionih sprava, kao i farbanje objekta – kaže za „Dnevnik” portparol „Infrastrukture železnice Srbije” Nenad Stanisavljević. – Poslednja faza radova na vijaduktu, kada sve prethodno bude završeno, jeste postavljanje novih koloseka za vozove koji saobraćaju brzinom od 200 kilometara na sat.
Stanisavljević kaže da je radi bezbednog funkcionisanja drumskog saobraćaja, pošto se dva kraka vijadukta spajaju iznad puta Vrbas-Kula, kao i bezbednog izvođenja samih radova na objektu, urađena devijacija drumske saobraćajnice. Takozvana devijacija je udaljena oko tridesetak metara od puta koji je do sada korišćen na toj deonici. Zbog toga se od 24. februara saobraćaj na tom mestu odvija po izmenjenom režimu.
Vijadukt u Vrbasu je ujedeno i jedan od četiri objekta koji će biti izgrađeni iznad kanala Dunav – Tisa – Dunav na tom delu trase brze pruge. Njegova dužina prema projektu je oko 1.417 metara. Biće dvokolosečan, sa razmakom koloseka od četiri i po metra. Svi stubovi vijadukta su armiranobetonski, dok se čeličnim konstrukcijama premošćava ukupno osam raspona, svaki dužine 48,7 metara. Izgradnja vijadukta u Vrbasu počela je 1. jula 2022. godine. Interesantno je da će izgradnjom železničkog vijadukta ovaj grad
bukvalno biti premošćen prugom, čime će celokupna bezbednost saobraćaja biti podignuta na najviši nivo.
Osim vijadukta u Vrbasu, koji je najduži i najkomplikovaniji, na trećoj deonici brze pruge kroz Srbiju, od Novog Sada do Subotice, odnosno državne granice, grade se i vijadukti u Malom Iđošu, Zmajevu, Stepanovićevu, Lovćencu i Bačkoj Topoli.
Ugovoreni rok za završetak pruge je do kraja avgusta 2025, ali je planirano da radovi budu okončani do kraja ove godine. Radovi se na nekim lokacijama izvode i tokom noći, kako bi plan bio ispoštovan. S obzirom na najavljeno skraćenje roka za završetak, iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture su naveli da do jula ove godine moraju biti obavljena sva testiranja.
Izvođač radova je kineski konzorcijum „China Railway International” i „China Communications Construction Company”, a vrednost ugovora i do sada dva potpisana aneksa je 1,17 milijardi dolara.