Ideja o gradnji novog mosta u Novom Sadu na stubovima nekadašnjeg železničkog mosta Franca Jozefa, aktuelna je već decenijama, a gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić najavio je da bi prvi radovi mogli da počnu u narednih mesec ili dva.
Izgradnju ćuprije, koja će na još jednom mestu povezati sremsku i bačku stranu grada, finanasiraće Republička vlada, te je krajem prethodne godine s predstavnicima kineske kompanije „Šangdong“ (China Shandong International Economic and Technical Cooperation Group Ltd) potpisan Memorandum o razumevanju.
– Problem predstavljaju instalacije u Radničkoj ulici i na Keju – rekao je Đurić. -Ipak, predstavnici kineske kompanije su potvrdili da će njegova izgradnja biti završena istovremeno sa mostom u sklopu Fruškogorskog koridora i onog u nastavku Bulevara Evrope. Kada to bude završeno Novi Sad će dobiti drugačiji obris, a tranzitni saobraćaj će biti izmešten iz Petrovaradina.
Đurić je istakao da Novi Sad ne dobija samo most, već i atrakciju u podnožju Petrovaradinske tvrđave, kao i odličnu povezanost sa međunarodnim biciklističkim koridorom Euro Velo 6.
Izradu tehničke dokumentacije, što između ostalog podrazumeva geodetske radove, geomehanička istraživanja i idejno rešenje, ali i studiju opravdanosti s idejnim projektom, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije poverila je Saobraćajnom institutu „CIP“ iz Beograda.
Namenjena isključivo pešacima i bicklistima, ćuprija koja će premostiti Dunav koristeći stubove prethodnog mosta, biće duga 450 metara i široka 12 metara. Prema pobedničkom rešenju arhitektonskog konkursa iz 2019. godine, koje je predstavljalo polaznu osnovu za izradu projekta, prediđeni su vidikovci na samom mostu, zeleni pojas, galerijski i drugi umetnički prostori.
Revitalizacijom dela trase nekadašnje pruge, uključujući i obnovu mosta i tunela biće ostvarena pešačko-biciklistička veza rekreativne zone keja, s novosadske strane, i podunavskog bedema, s petrovaradinske strane. To podrazumeva vezu s Kejom žrtava Racije, Sunčanim kejom i Bulevarom cara Lazara, s bačke strane, odnosno vezu s Kameničkim putem preko dela Dunavskog bedema, te povezaonst Gornje tvrđave i Preradovićeve ulice u zoni „Lovotursa“, na sremskoj strani.
Osim toga, trebalo bi urediti izlaz na Tvrđavu i parter u zoni parkinga na mestu nekadašnje stražare i rekonstruisati saobraćajnice i pristup tunelu u zoni „Lovotursa“. Tu je, na samom kraju izlaza iz tunela, previđeno proširenje pešačkih staza, i uklapanje sa planiranom Botaničkom baštom, koja je u fazi projektovanja. Izlaz na Tvrđavu biće uređen u zoni parkinga na mestu nekadašnje stražare, a saobraćajnica i pristup tunelu u zoni „Lovotursa“ rekonstruisani.
Projekat izgradnje pešačko-biciklističkog mosta, kako je na internet stranici Saobraćajnog instituta „CIP“ navedeno, podrazumeva uređenje više prostorno-funkcionalnih segmenata. Osim mostovske konstrukcije – čelične rešetkaste kontinualne grede ukupnog raspona 412 metara, predviđena je i gradnja pristupnih rampi za most i uređenje partera na novosadskoj strani, duž Bulevara cara Lazara od raskrsnice sa Ulicom Stevana Musića, zaključno sa raskrsnicom sa Radničkom ulicom.
Pešački i biciklistički saobraćaj na mostu biće razdvojeni, a na tom središnjem delu uređen prostor za odmor. Planirana širina pešačkog dela je šest metara, staze u sredini metar i po, dok će traka za bicikliste biti tri metra. I dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas.