Vest o dolasku novih trgovinskih lanaca na srpsko tržište postaje sve učestalija, a najnovije najave govore o dva velika regionalna trgovinska lanca koja će se uskoro pojaviti, dok su već i međunarodni brendovi izrazili interesovanje za ulazak u Srbiju. Pitanje koje se postavlja jeste: šta privlači ove gigante u Srbiju i kako će njihov dolazak uticati na tržište?
Novi lanci – pozitivan znak za privredu?
Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize Privredne komore Srbije, smatra da je ulazak novih trgovinskih lanaca pozitivan znak za razvoj domaćeg tržišta. „Prisustvo stranih lanaca donosi veću konkurenciju, što može uticati na smanjenje cena i povećanje ponude proizvoda“, rekao je Stanić za B92.net. Ipak, dodaje da je na cenu proizvoda u marketima uključen i niz drugih faktora, pa broj trgovinskih lanaca nije jedini razlog koji utiče na formiranje cena.
Dolazak stranih lanaca ne doprinosi samo konkurentnosti, već i povećanju zaposlenosti, što je dodatna prednost za domaće tržište, napominje Stanić. Međutim, ukazuje i na izazove koje mali trgovci i lokalne radnje suočavaju usled konkurencije sa velikim lancima koji su daleko otporniji na ekonomske promene i tržišne šokove.
Brendovi koji su već stigli na tržište
Godina 2024. donela je nekoliko značajnih dolazaka u Srbiju. Diskonter ALBI već je otvorio svoje prve radnje s asortimanom do 1.500 artikala i planira proširenje sa još desetak objekata širom Srbije tokom naredne godine. Još jedan novitet u Srbiji je Mömax, deo austrijske grupe XXXLutz, koji je u maju otvorio svoju prodavnicu u Beogradu, obogaćujući tržište nameštaja.
Tokom proleća, u Beograd je stigao i Mix Markt, nemački lanac koji nudi širok asortiman proizvoda iz raznih zemalja, a svoje prodavnice ima na nekoliko lokacija u Beogradu i Novom Sadu. Mikel Coffee, najveći grčki lanac kafeterija, otvorio je svoj prvi maloprodajni objekat u Srbiji, nudeći posetiocima širok izbor pića, kolača, peciva i grickalica.
Novi lanci koji tek treba da se pojave
Stokomak, jedan od vodećih maloprodajnih lanaca iz Severne Makedonije, planira ulazak na srpsko tržište u prvom kvartalu 2025. godine. Banjalučki lanac Tropic maloprodaja iz Bosne i Hercegovine takođe je najavio dolazak u Srbiju, sa planiranim početkom rada između 2026. i 2027. godine.
Carrefour, poznati francuski lanac, planira ekspanziju u Srbiju kroz saradnju sa grčkim partnerom. Očekuje se da će ovaj gigant ući na tržište Srbije do kraja sledeće godine, čime će dodatno proširiti ponudu i doprineti konkurenciji na Balkanu.
Iz Italije nam stiže Eurospin, jedinstveni lanac prehrambenih proizvoda koji nudi artikle isključivo pod sopstvenim brendom. Notino, jedan od najvećih evropskih trgovaca parfemima i kozmetikom iz Češke, takođe je izrazio interesovanje za Srbiju.
Šta još možemo očekivati?
Rumunski lanac Dedeman specijalizovan za proizvode “uradi sam”, kao i TEDi iz Nemačke i poljski Żabka, zainteresovani su za srpsko tržište, ali još nisu doneli konkretne planove za ulazak. Pored diskontera, u Srbiju stiže i prestižni brend Victoria’s Secret, čija prva radnja otvara vrata u maju 2025. godine.
Modni gigant Louis Vuitton mogao bi da uđe na srpsko tržište 2026. godine, prema najavama predsednika Srbije, čime bi Srbija dobila jedan od najprestižnijih svetskih brendova u modnoj industriji.
Šta privlači strane lance u Srbiju?
Strane kompanije vide Srbiju kao lidera na tržištu Zapadnog Balkana, objašnjava Stanić. „Ekonomija Srbije pokazuje stabilan rast i dolazi do postepenog jačanja kupovne moći stanovništva, što čini naše tržište atraktivnim za strane investicije“, ističe on.
Ova kombinacija sve veće domaće potrošnje i rasta privrede, uz stratešku poziciju Srbije na Balkanu, postaje privlačan faktor za dolazak velikih trgovinskih lanaca koji traže prilike za širenje na nova tržišta.