BEOGRAD – Digitalna platforma za rezervaciju smeštaja „Buking”, iako je jedna od vodećih svetskih kompanija u oblasti putovanja, suočava se sa ozbiljnim kritikama u Srbiji zbog podsticanja sive ekonomije. Ova kompanija, koja je svoje poslovanje započela kao mali holandski startap, sada oglašava milione smeštajnih jedinica širom sveta, ali se u Srbiji suočava sa problemom neregistrovanih objekata koje promoviše.
Nepoštovanje lokalnih propisa
Iako je „Buking” obavezan da u svim zemljama posluje u skladu sa lokalnim zakonima, u Srbiji to nije slučaj. Naši propisi zahtevaju da se svaki objekat za izdavanje smeštaja registruje, dok ova platforma oglašava brojne neregistrovane smeštajne jedinice. Iako je održano nekoliko sastanaka između Ministarstva turizma i predstavnika kompanije, još uvek nije postignuto rešenje koje bi zadovoljilo obe strane.
Predlog Srbije
Predlog iz Srbije bio je da se na „Bukingu” mogu oglašavati isključivo objekti koji prilikom registracije prilože jedinstveni identifikacioni broj dobijen od Centralnog informacionog sistema e-turista. To bi značilo da bi svi oglašivači bili registrovani, a time bi država mogla da kontroliše i naplatu poreza. Međutim, iz ove kompanije su za sada odbili ovaj predlog, što znači da država i dalje gubi značajne prihode.

Srbija nije jedina zemlja koja se suočava sa ovim problemom. Hrvatska, Austrija, pa čak i skandinavske zemlje već su pokrenule pravne sporove protiv „Bukinga”. U nekim slučajevima, poput Turske, kompaniji je bilo zabranjeno poslovanje sve dok nisu počeli da poštuju lokalne propise.
Novi model plaćanja i poreske nepravilnosti
„Buking” je takođe promenio način plaćanja, tako da gost sada direktno uplaćuje oglašivaču, koji zatim vlasniku smeštaja isplaćuje iznos, nakon odbijanja provizije. Vlasnik bi tada trebao da plati porez, ali mnogi to ne čine jer nisu registrovani kao pružaoci usluga smeštaja. Zbog toga država gubi prihode od poreza, dok lokalne samouprave ostaju bez novca od turističkih taksi.
Uticaj na turiste i lokalnu zajednicu
Jedan od problema na koji su ukazali iz Ministarstva turizma je i to što „Buking” prilikom saradnje sa vlasnicima nekretnina samoinicijativno dodeljuje zvezdice za kvalitet smeštaja, što ne odgovara kategorizaciji po našim zakonima. Ovaj postupak može negativno uticati na iskustvo turista, što dodatno šteti lokalnoj turističkoj industriji.

Zabrana poslovanja – rešenje ili izazov?
Iako postoji mogućnost da Srbija zabrani poslovanje „Bukinga” dok ne ispune zahteve, to se čini malo verovatnim. Stručnjaci navode da je ključni problem status Srbije van Evropske unije, jer se isti problemi u Hrvatskoj rešili tek kada je postala članica EU, nakon čega je „Buking” automatski uskladio svoja pravila.